Wednesday 23 March 2011

2 x pass

Denna vecka provar jag att lägga dubbla pass på de dagar jag tränar och ha fler vilodagar istället. Kanske inte optimalt efter att ha varit sjuk, men det passar bäst tidsmässigt.

I måndags drog jag av ett kort tempo pass i marafart (6:53 @ 4 km) samt dryga 6 km återhämtningsjogg på kvällen. Gav skön träningsvärk! brukar aldrig få det av att springa.
Så idag har jag sprungit lite femhundringar i dryga 5:25-6:14 tempo, någonslags tröskel/intervall fart. Hade inte så mycket tid att ett distanspass kändes som något att hänga i julgranen. På en timme hinner jag kanske 8-9 km vilket inte känns som särskilt givande.
Ikväll har jag planerat lite återhämtningsjogg till eller eventuellt lite cykel för att få dagens andra pass.

Tanken är att belastningen blir större, blir van att springa med trötta ben men jag behöver inte sätta tid var och varannan dag till löpningen. Det finns ju sådant som måste hinnas med på sidan också ;)

För övrigt är det störthärligt med barmark på de fläckar det är det. Man riktigt känner hur det spritter i benen efter snabbare pass!

No comments:

Post a Comment