Tuesday 29 March 2011

Morgonpasset - backträning

Tillbaka i Norrland efter äventyr i Stockholm, oh vilka dansare de är ryssarna! Jag var nämligen och såg den Röda arméns dans ensemble uppbackad av kör och en liten orkester.

För den egna delen har det producerats ett lånpass i helgen på 20, 96 (nesligt!) km tillika ett backpass på 8,71 km denna morgon.

Det blev totalt 10 backintervaller varav de första uppmätte 300 m och resterande 5 uppmätte 200 m. I mitten fick även 2 minuter serievila plats. Det var ett rätt bra pass och det fanns gott om kräm kvar efter nedjoggen. Jag drog på bara av ren nyfikenhet och hamnade i 5:30 tempo. Nice!

Börjar bli dags att planera in ett testlopp någon morgon för att se om den mer VDOT inriktade träningen ger några resultat. Har tack och lov inte känt av knäna på länge! Något jag noterade under dagens övningar var dock att mittsektionen behöver pisk, rejält med pisk därtill för att stadga upp kroppen istället för att leka fällkniv (med en porrstjärnesvank) titt som tätt.

Uppvärmningen gick i maraton fart, medan nedvärmningen gick långsammare. Alla de blåsor som prydde mina fötter efter lördagens mardrömspass (om jag säger magsjuka...) sprack och gjorde mina skor fullt av ont köttmos. Aj aj.

Pratade med min AXA fjällmaraton medresenär och hon hade tyvärr skadeproblem. Ingen av oss har alltså kommit upp i någon särskild mängd träning / längd på passen... bådar inte gott för det som väntar! Oh, så kalla fötter jag fick!

Bara att jobba vidare!

No comments:

Post a Comment