Friday 22 April 2011

11 km; varav 5 st tusingar

Ja jag var ute och tänkte jobba på lite fart idag. Originalplanen var 4x4km i 6:00 tempo, liten fartökning för uthållighet och vänja sig vid farten. Tordas springa i den farten helt enkelt, tror det är vad min extrema långsamhet hänger på- jag törs inte för jag är rädd att ha sönder mig eller att det blir jobbigt eller vad som helst. Det är i huvudet det tar stopp iaf, så mycket är jag helt klar över.
MEN det blir ju inte alltid som man tänkt sig. Jag var lite blödig och tänkte ta med mig en av hundarna på detta lilla äventyr- det visade sig att hon inte hade lust med något annat än gång tack vare protest mot koppel- vilket hindrade upplägget från att bli av. Det blev istället spring hemma på grusvägen där hon kan vara lös och ledig. Grusvägen är väldigt backig och lämpar sig inte superbra för fartträning, eller så är jag bara gnällig. Hade ju tittat ut en fin lång raka med asfalt och himlakörer som skulle bli perfekt för dagen. Lite småsur blev jag allt på min lilla jycke ;)
Så jag slopade idéen om 4x4 och tänkte mig tusingar ist.
Värmde upp 1 km men missade att slå igång klockan och sprang sålunda i 5.30 fart i 2 km innan jag märkte detta, det blev en lite häftigare uppvärmning än tänkt! Ingen fara skedd dock då jag tog lång vila mellan intervallerna och höll mig till 5 st.

Det kändes bra förutom ena ljumsken- samma som gjorde ont under 25km passet förra veckan. Inte bra alls, måste hitta på någon prehabbing exercise! Kroppen svarade fint på fartökningarna som jag fortfarande tänkte hålla på beskedliga 6.00/km men farten snittade mellan 5.00 och 5.30 istället utan att jag höll på att krevera allt för mycket. Såklart måste lite tuffare pass till inbillar jag mig innan det blir några resultat att tala om men det kändes som en fin introduktion. Jag vågade trycka på lite men inte så jag dog efter 200m och lyckades hålla det på en beskedlig nivå under hela intervallen. Jag blev också lite förvånad hur långsamt 6.00/km kändes, det är ju min drömtid att klara av att rulla på i just nu! Det blir spännande att följa utvecklingen med mer fartorienterade pass!

Maxpulsen noterades till 234 slag/min vilket nog inte kan räknas som en fingervisning om hur hårt passet var, det kändes lagomt och jag har förstått att intervallpass inte går till på det sättet =) Och såklart ser jag fram emot att testa mitt 4x4 påhitt en annan dag!

No comments:

Post a Comment