Tuesday 19 April 2011

13 km terräng Roken ToR

Fridens och fröjdens, jag snörde på mig skorna och insåg efter bara några kilometer att detta inte höll. Ingen inspiration till något längre pass fanns och inte kom jag på förrän nu att lite fartlek eller så hade kunnat rädda passet från att bli ett sådant där mellanmjölkspass som inte gör någon glad.

Men tänkte jag i den soliga skymningen, lite terräng har ingen dött av!
Så jag tog till terrängen som fortfarande var djupt lerig och full av snöslask. Det var riktigt roligt! Det är lustigt för jag springer alltid max bland stockar och sten, just som att jag måste ha så hög fart som möjligt (när) om jag ramlar. Det tog bra på benen! Som vanligt blev det skoterleden vilken jag följde ner i dalen.
3/4 av rundan var helt ok, det gick att navigera genom lerpölarna och ta sig fram i hygglig fart sedan kom jag på att det passade utmärkt att springa lite obanat hem. Jag skulle genom skogen, över berget hem för att få lite AXA/Vertex träning. Sagt och gjort, jag stack iväg mot skogen. Delar av biten jag planerade springa visste jag fortfarande skulle ligga under snö och det skulle med störtsa sannolikhet vara mer kärr än mark under, men tänkte jag, det blir nog bra.

Backarna upp var sandiga och i det närmsta dy vilket gjorde att jag gick största biten. Jag hade även överdoserat saltet i mitt vatten och hade kräkkänslor pga det. Tappade lusten en stund där men väl jag kom upp på den platta biten innan den "riktiga" terrängen började återkom den. Snart gav jag mig in i skogen som mycket riktigt var blöt. Snö, bäckar under snön och lera lera lera. Det var riktigt jobbigt och jag tog mig fram med en hastighet av 16min/km med nästintill tröskelpuls! Det var dock lika superkul som det var jobbigt =)

Mitt i skogen tappade jag bort mig, stigen jag brukar försöka följa fanns ju ingenstans eftersom det var snö så jag sprang dit jag trodde jag skulle och hoppades. Hamnade lite fel men inte mycket tack och lov! Resten av biten joggade jag hem på grusväg tämligen odramatiskt och det hela gick loss på 13 leriga kilometer.

No comments:

Post a Comment