Thursday 7 October 2010

Dagens löppass: 8,04 km 57,35 min

Det var dimmigt ute och tillika kolsvart då jag liftade med en familjemedlem ca 8 km för att sedan jobba hem. Boendes på kusten släppte de av mig nära havet för att jag skulle kunna jogga distansen hem. Som ni säkert redan gissat är det bara uppåt stigande lutning till hemmet. En enda lång uppförsbacke om man så vill.

Jag var laddad som fasen, med en (gratis) nudelbuffé i ena benet och sviterna efter ett grymt kolhydratssug (sylt och bröd, cursed be the combination) i det andra. Bränna! Spurta! Mjölksyra!
Ja på ett maratoninspirerat vis alltså, långsamt gnugg tills hemmet blev synligt. Jag använde mig av Runner's World kalkylatorn för att komma fram till ett lämpligt tempo och det skulle då vara 7,07min/km. Lätt.

Jag jobbade på hem backe för backe, långsamt uppåt tills gränsen för gatlyktornas sken nåddes. Jag bor i bushen, på landet om man så vill. Grusväg är ju  trevligt att springa på för alla delar, men inte en knagglig och gropig sådan utan något som helst ljus. Vi är för få här ute för att få sådan lyx som gatljus av kommunen almighty. Bara lite ljug, hemma vid mig alldeles finns några stolps med lyktor.
Å andra sidan inspirerar alltid den sista mörka biten hem till en spurt tack vare en mörkerkänslig själ. Det (kan) finnas oknytt i mörkret. Det vet man aldrig förrän försent.

Väl hemma laddades återhämtningen med två tsk oboy och en halv skopa protte blandat med mjölk och ett äpple. 

8,04 km
57,35 minuter
Snitt/maxpuls: 167/179



No comments:

Post a Comment