Thursday 14 October 2010

Introducerar PF!

Periodisk Fasta that is!

Jag har bulimi, it's a fact, och den försöker jag bekämpa på diverse sätt. Äta var 4e timme, äta mer till frukost, GI, LCHF ja det går an i det oändliga!

 För jag vill gå ner lite i vikt, skulle vilja ha lite mindre vaddering MEN jag vill inte hetsäta (hetsa kort och gott) och förvärra situationen med matfobier och etc därför undersöker jag varje möjlighet att komma under radarn på kcalrestriktionen med olika metoder.

Nu har turen alltså kommit till den senaste flugan på kolozzeum himlen Periodisk Fasta. Martin Berkhan förespråkar denna metod för att förbättra insulinkänsligheten, åstadkomma en fördelaktig kroppsrekomposition etc etc. Han är inte opartisk då han säljer böcker, konsultationer etc på detta, men jag blev ändå lite nyfiken på konceptet. Så what the heck, I'll give it a go!

PF går ut på att fasta 16 timmar/dygn och ha ett matfönster på 8timmar/dygn.
När detta fönster inträffar bestämmer man själv, det skall dock timas runt träning. Det är OK att dricka lite mjölk i kaffet, inta lite EAA om man vill etc under fastan men helst inte så mycket. Då tappar man liksom själva poängen med att fasta :)
Rekommendationen går ut på att man äter ett litet mål innan träning (20% av det totala kcal intaget) och resten efter träning för att gynna återhämtningen. Måltidsfrekvensen kan inom dessa ramar varieras som det själv passar.

Varför jag tycker detta låter intressant:
Jag äter mig hellre mätt än duttar med mellisar hit och dit.
Om jag vill lägger jag mitt fönster till kvällen eftersom det är då jag är hungrigast (läs mest i riskzonen för att hetsa vilt) utan att skjuta över kcalbudgeten.
Större måltider= mer kcal tillgodo= mindre tanke på vad jag stoppar i mig= WIN!

Varför jag inte tycker att det verkar fullt så bra som utlovat:
Man gynnar ett etablerat matmönster som är en del av ett problem.
Sociala nackdelar med att inte dela måltider med familj/vänner etc. (inte för att de skulle reagera så mkt i mitt fall, de är vana!)

Funderar på att ge det en vecka och se hur det avlöper!


No comments:

Post a Comment